Kişinin yaneşeliığı maşer içre kıymeti olan , yetenek, tutum ve öbür davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tübaşöğretmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değçalışmame meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok teşhismı kuruluşlabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin amaçlarına yaraşır ) değçalışmame meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis gereğince;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde değçalışmatirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değçalışmame kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç taban öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek amaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı bilcümle kültürler ciğerin bire birdır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme ciğerin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince değçalışmaebilir, ancak sürecin doğası değçalışmamez.
Yetişek kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birgeniş filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna değgin farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçün teşhismı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değçalışmaikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içre eğitime değgin bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değçalışmaikliği” ve “süreç” gibi kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Yetişek, isim ciğerin hayat boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere yaraşır olabileceği gibi istenmedik yönde de gelişebilir. Yetişek sürecinin çalışmaletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği gibi gelişigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, terbiye merkezleri gibi mekânlarda maruz terbiye formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. Kısaca terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye edinmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belli bir çekim ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise spontane gelişen plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir yöntem olarak ele düzenındığında ise terbiye sisteminin üç taban ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kaynar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel gibi fiziksel unsurlardır. Süreç; okul içre meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, mezuniyet, sınav neticeları gibi istenilen davranış değçalışmaiklikleridir.